تبلیغات
وبلاگ تخصصی محیط زیست

وبلاگ تخصصی محیط زیست
دانلود مقالات isi و کتب خارجی- مشاوره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد آلودگی محیط زیست
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ چیست؟





صفحات جانبی

۸۰ درصد از حجم آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهاست   

آلودگی هوا و مسایل پیرامون آن، دیگر به یکی از مشکلات سنتی شهر تهران تبدیل شده است و مردم به قدری با این پدیده خو گرفته اند که بسیاری وقت ها وجود آن را فراموش می کنند....

آلودگی حاصل از خودروها، کارخانه ها، ادارات و واحدهای مسکونی به اندازه ای است که اگر پدیده های جوی مثل باد و باران وجود نداشته باشند، تهران به یک شهر غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد. جدای از این شرایط، در فصل سرما بروز پدیده وارونگی دما (الینو) و پایداری هوا موجب می شود تا آلودگی هوا بیش از پیش به ساکنان شهر تهران آسیب برساند. با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد سال و احتمال بروز پدیده وارونگی دما در شهر تهران و همین طور اظهارنظرهای گوناگون از دست اندرکاران در مورد بحث آلودگی هوا، فرصت را مناسب دیدیم تا در این شماره «سلامت» گفتگویی اختصاصی را با آقای دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام دهیم و نظرات او را نیز در این زمینه جویا شویم.

آقای دکتر؛ به عنوان پرسش اول اصلا چرا شهری مانند تهران مدام با مساله وارونگی هوا و مسایل و معضلات مربوط به آن دست به گریبان است؟

ـ شهر تهران از نظر جغرافیایی در منطقه ای قرار دارد که از سمت شمال و شرق به وسیله رشته کوه ها محدود می شود. وزش باد در این منطقه معمولا ملایم است و موجب می شود آلودگی های تولید شده در این منطقه به کندی جابه جا شوند و آلاینده ها در این منطقه متمرکز بمانند. از سوی دیگر تراکم جمعیت در شهر تهران بسیار بالاست و به همین دلیل میزان تولید آلودگی در این شهر بیش از ظرفیت های استاندارد است. وجود کارخانه ها و وسایل نقلیه متعدد نیز در کنار سایر عوامل، همواره هوای شهر تهران را از نظر وجود آلاینده ها در شرایط بحرانی قرار می دهد.

به وسایل نقلیه اشاره کردید. به عقیده بسیاری از مسوولان عامل اصلی آلودگی هوای تهران وجود وسایل نقلیه است. شما در این مورد چه نظری دارید؟

ـ آلودگی هوا، عوامل مختلفی دارد. مثلا وجود مونوکسیدکربن در هوا بیشتر به دلیل آلودگی حاصل از تردد خودروهاست و در شهری مثل تهران حدود ۹۵ درصد آلودگی هوا توسط مونوکسیدکربن حاصل از اتومبیل هاست. این میزان تنها مربوط به مونوکسیدکربن است. در کل(در مورد پنج آلاینده اصلی) حدود ۸۰ درصد از حجم آلودگی هوای تهران مربوط به آلودگی تولید شده توسط خودروهاست.

نظر شما درباره آمار ناشی از خسارات آلودگی هوا (روزانه ۲۲ میلیون دلار) و همین طور آمار مربوط به میزان مرگ و میر سالانه بر اثر آلودگی هوا چیست؟

ـ در مورد خسارات مالی مربوط به آلودگی هوا در ایران، این آماری است که از سوی بانک جهانی منتشر شده و مجموع آن در سال عددی بالغ بر ۸ میلیارد دلار است اما درخصوص آمار میزان مرگ و میر در کشور بر اثر آلودگی هوا، وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت کشور می تواند اظهارنظر کند. در حال حاضر هیچ آمار مستند و مستدلی در این باره از سوی نهادهای مسوول منتشر نشده است، بنابراین آمارهای اعلام شده از سوی منابع مختلف را نه می توان تایید و نه می توان رد کرد ولی به طور قطع در صدی از خسارت های برآورد شده جهانی مربوط به خسارات جانی مربوط به آن بوده است.

وضعیت هوای تهران از نظر میزان آلاینده های موجود در هوا امسال به چه صورت بوده است؟

ـ اگر با استانداردهای کوتاه مدت وضعیت آلودگی هوا را بررسی کنیم، از آغاز سال تاکنون در ۳۷ روز میزان آلودگی فراتر از حد استاندارد بوده است. البته اگر این وضعیت را با معیارهای بلندمدت بسنجیم، میزان آن، بیشتر خواهد بود زیرا در اندازه گیری های بلندمدت به دلیل مواجهه پیوسته افراد، میزان استانداردها پایین تر از کوتاه مدت در نظر گرفته می شود. ولی در کل آنچه مسلم است این است که متاسفانه هوای تهران از نظر آلودگی در وضعیت مناسبی نیست و باید راهکارهای مناسب و عملی برای آن اندیشیده شود. از نظر پدیده وارونگی دما هم که یکی از مشکلات همیشگی هوای تهران در فصول سرد است، خوشبختانه امسال با آن روبه رو نبوده ایم ولی این دلیل بر آن نیست که مدت باقی مانده از فصل زمستان هم با این پدیده مواجه نشویم و باید پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شود.

چه کار عملی و مناسبی می توان در این مورد انجام داد؟

ـ ما می توانیم با نگاه تکنولوژیک این مشکل را در شهر تهران کنترل کنیم. کنترل میزان ترددها در سطح شهر، ارتقای استانداردها، کیفیت سوخت و مدیریت درخواست سفر از عواملی هستند که تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارند.

نظر شما درباره اظهارنظر دکتر معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در مورد اینکه دستگاه های دولتی به وظایف خود در قبال آلودگی هوا عمل نمی کند، چیست؟

 

ـ من اظهارات خانم ابتکار را به این نحو بیان می کنم. بند ب ماده ۸۲ قانون برنامه توسعه دولت را مکلف کرده تا آلودگی هوای شهرهای بزرگ را به حد استاندارد برساند. بند «د» ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه دولت را موظف به کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ در حد استاندارد می داند. بند «الف» ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم توسعه که امسال در سال پایانی آن هستیم هم دولت را برای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ مکلف کرده است. به این ترتیب در مورد کاهش آلودگی هوا ما حداقل ۱۵ سال قانون مدون و مکتوب داریم. ما نمی گوییم که تا به حال هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است. اتفاقا فکر می کنیم که اقدامات خوب فراوانی هم انجام شده است. ما تاکنون ارتقای کیفیت در مورد اتومبیل های تولیدی و وارداتی را داشته ایم. مثلا از سال آینده تمام خودروهای وارداتی به کشور حداقل باید دارای استاندارد یورو۳ باشند. حذف خودروهای فرسوده از سطح شهر هر چند که انتظارات لازم را برآورده نکرد، از اقدامات مفید سال های اخیر بوده است. حذف سرب از بنزین و حذف موتورهای دوزمانه همه در راستای کاهش آلودگی هوا بوده اند ولی به نظر می رسد این کارها شتاب لازم را نداشته و نسبت به طول مدت ۱۵ سال قانون گذاری در این زمینه کند بوده است.

آیا تنها اشکال در این زمینه فقط همین مورد بوده است؟

ـ نه؛ به نظر من اولویت گذاری های مناسبی هم در مورد کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است، یعنی در حال حاضر، دولت اولویت اول خود در این بحث را روی خودروها متمرکز کرده است. در صورتی که اگر خودرویی با حداقل آلایندگی وارد سیستم حمل و نقل شود و به دلیل نقص این سیستم، مدام در ترافیک های شهری بماند و مسیرهای ۱۵ دقیقه ای را در ۴۵ دقیقه طی کند، باز هم به همان میزان در آلودگی هوا موثر و مقصر بوده است. به عقیده من اولین اولویت در بحث کاهش آلودگی هوا باید روی حمل و نقل عمومی متمرکز شود تا پیامدهای سوء بعدی نیز در سیستم حمل و نقل شهری حذف شود.

آیا اولویت های دیگری هم در مورد کاهش آلودگی هوا وجود دارد؟

ـ بله؛ به غیر از حمل و نقل عمومی و ارتقای استانداردهای تولید خودرو، می توان در این خصوص اولویت هایی مثل اصلاح قوانین، مدیریت تقاضای سفر و بحث معاینه های فنی وسایل نقلیه را مطرح کرد. البته یکی دیگر از مسایل مهمی که در این زمینه وجود دارد مربوط به موتورسیکلت هاست که باید کنترل لازم در این خصوص روی آنها صورت گیرد. در حال حاضر ۲۰ درصد از آلودگی های مربوط به بحث حمل و نقل به عهده موتورسیکلت هاست و نظارت و کنترل آنها تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

                             پیمان صفردوست        

                             روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )


 




طبقه بندی: آلودگی آب ، هوا و خاك،
[ سه شنبه 19 مرداد 1389 ] [ 10:45 ق.ظ ] [ سهیلا ]

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تبادل لینک

خرید بک لینک