تبلیغات
وبلاگ تخصصی محیط زیست

وبلاگ تخصصی محیط زیست
دانلود مقالات isi و کتب خارجی- مشاوره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد آلودگی محیط زیست
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره وبلاگ چیست؟





صفحات جانبی

جمع آوری و باز یافت کارتن

کارتن های مصرف شده و غیر قابل استفاده توسط ستاد بازیافت از سطح شهرها و مغازه ها جمع آوری می شود وبه کارگاه های پرس ضایعات انتقال داده می شود.         

جمع آوری و باز یافت کارتن

            کارتن های مصرف شده و غیر قابل استفاده توسط ستاد بازیافت از سطح شهرها و مغازه ها جمع آوری می شود وبه کارگاه های پرس ضایعات انتقال داده می شود.    

ضایعات کارتن و اخال

کارتن های مصرف شده و غیر قابل استفاده توسط ستاد بازیافت از سطح شهرها و مغازه ها جمع آوری می شود وبه کارگاه های پرس ضایعات انتقال داده می شود.

در واقع کارتن ها جزء زباله ها نیستند ودر کارخانه های بازیافت کاغذسازی به چرخه تولید کارتن باز می گردد. با توجه به این نکات و کمک کردن به بازیافت کارتن میتوانیم گام بسیار مفید وموثری در حفظ وحراست از منابع طبیعی و جنگل ها برداریم.

چون مواد اولیه کاغذ از چوب می باشد پس از جمع آوری ضایعات کارتن در کارگاه های پرس کارتن با مقداری آب مرطوب شده و داخل دستگاه پرس فشرده و به شکل مکعب مستطیل درمی آیند .حتما شما نیز کارتن های پرس شده را که معمولا توسط تریلرهای کفی در حال حمل هستند مشاهده کرده اید که به سمت کارخانه های بازیافت کاغذ سازی برده می شوند.

در کارگاه های پرس ضایعات کارتن، کارتن ها را در ابتدا مقداری مرطوب وبعد پرس می نمایند تا ضمن حالت گیری بهتر به هم فشرده شوند ، فضای کمتری اشغال نمایند ، حمل آنها اسانتر شود و از نظر هزینه های حمل مقرون به صرفه باشد. در این کارگاه ها مقدار زیادی از ناخالصی های موجود در ضایعات کارتن نظیر پلاستیک ،شیشه ، آهن و..... از آن جدا می شود.

کارخانه های بازیافت و تولید کاغذ از کارتن های ضایعاتی

کارخانه های کاغذ سازی دارای امکاناتی هستند که می توانند مواد اولیه و خمیر کاغذ را مستقیما از چوب تهیه نمایند و کاغذ تولیدی آنها دارای استحکام و کیفیت بسیار خوبی است.

کاغذهای لاینر (کاغذهای که کنگره نشده وبه دو طرف کنگره میچسبند)،کرافتها( به دلیل استفاده از چوب در مواد اولیه به این اسم نامیده میشود) و کاغذهای فلوتینگ تولید شده در این کارخانه ها بسیار مستحکم و قوی می باشد.

کارخانه های باز یافت کارتن و تولید کاغذ از ضایعات کارتن دارای ۲ بخش کلی هستند :

۱) واحد تولید خمیر از ضایعات کارتن

۲) خط تولید یا ماشین کاغذ

در واحد تولید خمیر ابتدا آخال یا ضایعات کارتن به وسیله نوار نقاله وارد مخزن هیدروپالپر می گردد. و روی این نوارنقاله نیز مقداری از ناخالصی های کارتن ها جدا شده واز ورود آنها به هیدروپالپرها جلوگیری می شود. و بعد آب به آن اضافه می گردد.

در این قسمت کارتن به وسیله میکس شدن در آب حل شده وتا حدودی صافی اولیه نیز انجام می شود تا دیگر ناخالصی ها در این مرحله نیز مقداری از خمیر جدا شود .

محصول به عمل آمده درهیدروپالپرها وارد مرحله جدیدی بنام توربوسپراتور می شود. این ماشین با دور بالایی می چرخد تا الیاف کارتن که در مرحله قبلی هنوز بهم پیوسته اند از هم جدا شده و با استفاده از نیروی گریز از مرکز اجسام سنگین تر و دیگر ناخالصی ها مجددا در این قسمت فیلتر شوند .

در واحد تولید خمیر بعضی مواد شیمیایی مانند سولفات آلون و رزین جهت استحکام و قدرت بیشتر کاغذ و تولید حالت water proof تقریبی به کاغذ اضافه می شود. نشاسته جهت استحکام و بهتر چسبیدن الیاف کاغذ نیز در این مرحله اضافه می شود.

فاز بعدی واحد خمیر سازی سرند ها هستند که به وسیله ارتعاشات، ناخالصی های سبک مانند یونولیت ها که در مراحل قبلی جدا نشده ودر خمیر باقی مانده اند گرفته می شوند .

محصول به دست آمده پس از طی مراحل ذکر شده وارد مخزن های بتنی بنام چست می گردد.

در این مخازن بتنی خمیر توسط هم زن هایی به نام اجیکتیتور عملیات نهایی یکسان سازی ویکنواختی خمیر کاغذ انجام می گیرد.

لازم به توضیح است کیفیت خمیر حاصله در واحد خمیر سازی تا حد زیادی مر بوط به کیفیت ضایعات مورد استفاده دارد و هر چه کیفیت و جنس ضایعات استفاده شده بهتر باشد خمیر و کاغذ به دست آمده نیز دارای کیفیت بهتری خواهد شد.

در مجموع در واحد خمیر سازی با استفاده از ماشین آلات ذکر شده و نیروی انسانی می توان با جدا سازی ناخالصی های کارتن تا حد زیادی از ورود آنها به خط تولید کاغذ جلو گیری به عمل آورده تا کارتن به صورت یکنواخت در آب حل شود و الیاف کارتن از همدیگر جدا شوند. هر چقدر انجام کارهای مربوط به ساخت خمیر با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود محصول نهایی به دست آمده که همان کاغذ می باشد بسیار بهتر خواهد بود.

خط تولید و ماشین کاغذ

ضایعات کارتن پس از گذراندن مراحل تولید خمیر به وسیله پمپ ها و لوله های انتقال خمیر به داخل سالن تو لید کاغذ پمپ شده و در ابتدا وارد هدباکس در ماشین کاغذ سازی می شوند .

هد باکس ماشینی است که پس از در یافت خمیر از واحد خمیر سازی با توجه به مکانیزم خاص خود فشار ورودی خمیر را با فشار خروجی در تمام نقاط یکسان می نماید. یعنی در لحظه خروج خمیر از تمام نقاط هد باکس، خمیر با یک فشار یکنواخت و یکسان خارج می شود تا ضخامت یا همان گراماژ کاغذ در تمام سطح کاغذ یکنواخت باشد .

هر گونه اشکال و خلل در این خصوصیت هدباکس باعث بوجود آمدن عدم یکنواختی در گراماژ و ضخامت کاغذ خواهد شد.

کار دیگر هدباکس تنظیم جهت میزان ضخامت یا گراماژ کاغذ است. یعنی هر چقدر دریچه ها و تیغه های خروجی خمیر ازهد باکس بازتر باشند ضخامت بیشتری از خمیر روی میز فوردینییر یا توری های آب گیری میریزد و متعاقب آن کاغذ ضخیم تری با گراماژ بالاتر تولید خواهد شد.

در این ماشین کنترل ولوها کار یکنواختی خمیر را در تمام سطوح کاغذ کنترل می کنند.

عامل دیگری که میتواند در میزان ضخامت کاغذهای تولید شده موثر باشد سرعت ماشین است.

هر چه سرعت خط تولید بالاتر باشد وهدباکس با میزان قبلی خود، کار تزریق خمیر را انجام دهد ضخامت کاغذ کمتر خواهد شد و کاغذ به دست آمده گراماژ پایین تری خواهد داشت. بالعکس، اگر سرعت خطی ماشین کاغذ پایین بیاید در حالی که تغییری در نحوه ی تغذیه خمیر توسط هدباکس صورت نگیرد کاغذ با ضخامت بیشتر و گراماژ بالاتر(گرم در هر متر مربع کاغذ) تولید خواهد شد.

در مجموع هدباکس تعیین کننده گراماژ کاغذاست و بسیار اهمیت دارد چون اشکال در این واحد و عدم انجام وظیفه درست، این ماشین میتواند یکی از اصولی ترین ایرادها را در کاغذ به وجود آورد که همان عدم یکنواختی در گراماژ کاغذ است.

میز فوردینیر ( توری ها)

در میز فوردینیر یا همان توری های اولیه کار آب گیری خمیر کاغذ صورت می گیرد به نحوی که خمیر ریخته شده توسط هدباکس روی توری ها که در حال حرکت به سمت جلو هستند از زیر توسط ساکشن باکس ها و قدرت ساکشن فن ها با قدرت زیادی مکیده شده وآب داخل خمیر را تا مقدار بسیار زیادی از آن می گیرد و باعث می شود خمیر شکل اولیه کاغذ را به خود بگیرد.

مکش هوا توسط ساکشن فن ها در این یونیت باید یکنواخت باشد تا در صد آب گر فته شده در تمام سطوح خمیر و در نهایت کاغذ، یکسان باشد تا در نهایت کاغذ به دست آمده دارای رطوبت یکنواخت و یکسانی در تمام سطوح خود باشد.

پرسها

در ماشین های پرس آب گیری، آب کاغذ شکل گرفته در میز فوردینیر، توسط فشار غلطک های پرس گرفته می شود. به این صورت که خمیر کاغذ در توری های آبگیری مقدار زیادی از آب خود را از دست داده و تقریبا فرم اولیه کاغذ را به خود گرفته است به وسیله پتو و غلطک های راهنما از طوری جدا شده و در میان غلطک های پرس آب گیری قرار می گیرد. این مرحله از حساس ترین مراحل در ماشین کاغذ سازی است و با ظرافت خاصی صورت می گیرد. تناسب سرعت در این قسمت بسیار اهمیت دارد زیرا کاغذ شکل گرفته در این مرحله، استحکام و مقاومت نداشته و در صورت کشش در اثر عدم تناسب سرعت به راحتی از هم جدا می شود .

سلامت غلطکها و وارد آوردن فشار یکنواخت به کاغذ شکل گرفته نیز در یکنواختی میزان رطوبت کاغذ بسیار اهمیت دارد .

هر گونه تغییر ضخامت در این غلطک ها و عدم دقت در آن می تواند منجر به عدم تعادل رطوبت در سطوح مختلف کاغذ در عرض کاغذ باشد .

محصول به دست آمده پس از عبور از مراحل قبل وارد خشک کن ها می گردد.

درایرها یا خشک کن ها

شامل تعداد زیادی سیلندر پری هیتر و همچنین پتو یا فلت جهت هدایت و چسباندن کاغذ به سیلندر ها وگرفتن بخار حاصل از تماس کاغذ مرطوب با سیلندر های حرارت می باشد.

در این قسمت نیز سلامت و ریگلاژ درست پتو و یکنواخت بودن فشار پتو در تمام سطوح کاغذ عبور کننده از آن می تواند به یکنواختی در رطوبت کاغذ در تمام سطوح آن کمک نماید.

باید بدانیم هر چقدر سرعت خط تولید بالاتر رود، کاغذ مرطوب تری خواهیم داشت چون خمیر کاغذ در عبور از مسیر حرارت سیلندرها فرصت کمتری برای از دست دادن رطوبت خود دارد . و بالعکس، هر چقدر سرعت ماشین پایین تر بیاید کاغذ رطوبت بیشتری از دست می دهد زیرا کاغذ فرصت بیشتری جهت تماس با سیلندر های حرارت پیدا می کند.

در بعضی از کاغذ سازی ها سیلندر بزرگ و قطور ی بنام سیلندر MG وجود دارد که قطر آن تا چندین برابر درایر های (خشک کن) معمولی است و ضمن گرفتن بهتر رطوبت از کاغذ و بالا بردن راندمان خط تولید به صاف سیقلی کردن یک سمت کاغذ کمک می نماید.

وایندر و ری وایندر

پس از عبور از مراحل قبل کاغذ شکل نهایی را با در صد رطوبت لازم به خود گرفته است و بر روی کسپولها ی مخصوص در ابتدای وایندر کلاف بندی می شود .

بعد وارد مرحله نهایی جهت پیچیده شدن نهایی و گرفتن لبه های اضافی پس از یکنواخت شدن لبه ها و برش آنها توسط تیغه های برش مجددا رول به رول شده و از یک سمت رول باز شده واز سمت دیگر بصورت نهایی پیچیده می شود .

لوله های کاغذ ی فشرده شده ( لوله کر یا ته رول) که کاغذ را به دور آن می پیچند ته رول یا لوله کر می نامند .

از دیگر کارهایی که در پیچیدن نهایی کاغذ در ری وایندر انجام می گیرد، چسباندن پارگی های احتمالی موجود در کاغذ است. اگر این کار با دقت و درست انجام نشود در کار خانه های تولید ورق کارتن، که رول کاغذ مصرف می شود باعث توقف خط تولید و ایجاد ضایعات می گردد. این پارگی ها بعد از چسبانده شدن توسط چسب های کاغذی، در قطر رول علامت گذاری می شوند تا اپراتورهای خطوط تولید ورق کارتن از آن مطلع باشند و در مصرف کاغذ دچار مشکل نشوند.

در مجموع یکنواختی عامل بسیار مهم و موثر در تولید کاغذ می باشد چه این یکنواختی در رطوبت و یا در گراماژ ویا ..... باشد.

اگر کاغذ دارای یکنواختی در رطوبت و گراماژ در تمام سطوح خود نباشد دارای کیفیت لازم نیست و می تواند باعث بروز اشکالاتی در خطوط ورق کارتن گردد.

نحوه نگهداری کاغذ های بازیافت در انبارهای رول و حین حمل ونقل بسیار مهم است چون این کاغذ ها به اندازه کرافتها و کاغذ های فلوتینگ ساخته شده با خمیر چوب از قدرت و استحکام برخوردار نیستند. به وجود آمدن پارگی در آنها می تواند حاصل بی احتیاطی و عدم دقت راننده لیفتراک ها و .... باشد .

اگر چیدمان آنها به مدت طولانی و نادرست در انبارها صورت گیرد، باعث لنگ شدن رول و در نهایت موجب پاره شدن مکرر آنها در زمان تولید خواهد شد .

لازم به توضیح میباشد روش درست و صحیح چیدمان رول های کاغذ در انبارها به صورت ایستاده است تا فرم اصلی خود را از دست نداده ، لنگ نشود و توسط لیف تراک ها ی بغل کن نیز نباید با فشار زیاد گرفته شوند تا فرم اصلی را از دست ندهند یا اینکه به صورت خوابیده چیده نشوند و برای مدت بسیار طولانی در این حالت نمانند.

        ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی ( www.persiapack.ir )





[ سه شنبه 29 تیر 1389 ] [ 09:02 ب.ظ ] [ سهیلا ]

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تبادل لینک

خرید بک لینک